Koncentration

At henlede ens opmærksomhed i et bestemt stykke tid på en enkel sag.

Koncentration betyder, at gejsten samles og fokuserer på ét punkt og at den bliver styret målrettet mod bestemte erfaringsindhold (iagttagelse, tanker, handlinger). Koncentration er forudsætningen for fastholdelsen. Uden koncentration vil informationen ikke rigtigt blive optaget og kan dermed heller ikke blive gemt.

Du kender det måske godt. Du sidder og læser en bog eller avisen og når du så har læst artiklen, kan du ikke huske, hvad teksten handlede om. Bare fordi vi registrerer ordene, betyder det dermed ikke, at vi faktisk har opfattet indholdet. Det samme gør sig gældende, når vi taler med vores kæreste eller samarbejdspartner, hvor sætningerne bare flyver forbi os, til vi så til sidst må konstatere, at vi har været mentalt fraværende.

Det handler om koncentration og om at fokusere på lige præcis den ting, vi beskæftiger os med i den givne situation. Årsagerne til koncentrationsbesvær kan være mange. Vi lever i dag i et samfund, hvor man mere og mere lader sig underholde af medier som for eksempel tv’et, der ikke kræver en aktiv indsats af vores hjerne, frem for at vi bruger vores koncentration målrettet til at læse en bog eller lignende. Det har så desværre den følgevirkning, at ens koncentration i større grad forsvinder og skal trænes op, så vi igen har mulighed for at fokusere på samtaler, tekster og andre ting, der er vigtige for os.

Ikke tit er det vores travle hverdag der gør, at vi har svært ved at fokusere på en enkelt sag af gangen. Stress på arbejdet eller i skolen har en negativ virkning på vores evne til at holde koncentrationen i en længere periode ad gangen. Her og nu kan jeg anbefale dig følgende, hvis du har en udfordring med din koncentration:

  • Koncentrer dig på én ting ad gangen, istedet for at hoppe fra flere informationskilder eller ærinder på samme tid.
  • Læs avis eller en god bog af og til i stedet for at se tv – det styrker din koncentrationsevne, fordi du aktivt bruger din hjerne.
  • Dyrk tidspunkter på dagen, hvor du kigger indad, altså slapper af. Det kan være en lille lur på 10 minutter (en såkaldt powernap) eller endnu bedre mindfulness, der har en fremragende virkning på vores opmærksomhed og koncentration.
  • Hør afslappende musik fremfor popmusik – ikke hele tiden, men prioriter det gerne i din hverdag.
  • Dyrk konkrete koncentrationsøvelser – skriv gerne til mig angående dette. Jeg har mulighed for enten i en individuel undervisning eller i små eller større grupper